Rozhovor s Filipom Kraucherom
1 hlas, 10.00 průměrné hodnocení (90% skóre)

Tento krát som si pre vás pripravil  rozhovor s Filipom Kraucherom alias Fiola, ktorý sa preslávil predovšetkým hrou PacIn a hernou, internetovou reláciou Indian. Mimo to je zakladateľ vývojárskeho štúdia Fiolasoft a admin komunity Velkej chytrak. Hry tvorí so svojim týmom už niekoľko rokov, tak neváhajte a prečítajte si zaujímavý rozhovor s ešte zaujímavejším človekom.

 

Začneme s takou všednou otázkou, môžeš sa nám predstaviť?

Ahoj, mé jméno je Filip Kraucher. Na internetu vystupuji pod přezdívkou Fiola. Na herní scéně jsem herním designérem a redaktorem. Zabývám se rovněž produkcí a programováním. Vystudoval jsem IT školu a podnikám v tomto oboru.

 

Ako si sa k dostal k tvorbe hier?

K tvorbě her jsem se chtěl dostat už od malička. V pěti letech jsem se dostal k počítači a od té doby se to se mnou veze :). Jelikož jsem neměl dostatek znalostí k tvorbě her na počítači vytvářel jsem hodně her deskových a karetních. Jenom jsem si hrál a měnil pravidla. Hledal jsem řadu let podstatu “hraní”. Toho faktu, jak zabavit hráče a co je hnacím motorem pro to, že se chce hráči něco hrát. Zní to možná trochu šíleně, ale rád jsem si skládal takto hry. V roce 2002 jsem dostal nabušený herní komp a věnoval jsem 100% času programování. Takhle jsem se dostal k tvorbě her.

 

S akými hrami si začínal?

Teď těžko říct, jestli se ptáš na to, s jakými hrami jsem začínal hrát nebo programovat. Pokud programovat tak jsem si zkoušel vlastní TETRIS, Pacmana, Solitaire, Arkanoid – klasické staré automatovky se staženou grafikou z internetu. Snažil jsem se pochopit, jak se programuje a co je k tomu potřeba. Stejně tak jsem věděl, že nemůžu hned vytvořit něco jako v té době opěvovaný DOOM 3 či Half Life. Musel jsem se začít pořádně učit a tak jsem si řekl, že se vydám cestou herního designéra a začal jsem hry víc hrát a studovat. Ještě mám stále v šuplíku nějaké ty rozbory her. Například ručně popsaný archy map vývojových stromů Age of Empires II, jak na sebe vše navazuje a proč.

 

Máš alebo si mal nejaký vzor v oblasti vývoja hier?

V oblasti vývoje her je to určitě Ragnar Tornquist. Je to jeden z mých nejoblíbenějších autorů her a herního designu. Stojí za hrami jako The Longest Journey nebo Dreamfall. Nyní vytváří originální a novátorsky pojatou MMORPG The Secret World. Jeho fantasy spojené se sci-fi mě hodně baví a líbí se mi i styl jeho vyprávění. Určitě bych se osobně chtěl ubírat podobnou cestou jako on. Dělat práci, která ho baví – vymýšlet si fantazijní světy s neomezenými možnostmi.

 

S koľkými ľuďmi spolupracuješ?

To je hrozně nekonkrétní otázka. Nevím přesný počet. V týmu FiolaSoft je to 6 lidí. Redakce Indiana má přes 20 členů. Redakce Zingu je na tom podobně. Jinak je to ale především spolupráce se stovkami dalších lidí z řad diváků, fanoušků, vývojářů, konkurence a mnoho dalších.

 

Môžeš nám porozprávať niečo o programe Indian, stránke Zing.cz a tvojom vývojarskom teame?

Indian je herní pořad serveru Zing.cz se kterým jsme se spojili na začátku léta 2010 a byl to výborný tah! Nejen, že jsme získali obrovské technické zázemí, ale rovněž jsme začali spolupracovat s perfektní lidmi z oboru. Zing.cz nám pomáhá každý měsíc připravovat nové díly Indiana a jsou hodně benevolentní k naší nezávislosti. Indian vysílá již pátým rokem na internetové televizi PLAYzone TV. Díly vysíláme jak živě, tak i předtočené většinou ve středu od 18:00, do naší nabídky patří rovněž redakční podcast, kterým vyplňujeme mezeru mezi jednotlivými díly Indiana. Máme v pořadu recenze, preview, reportáže a zajímavosti z celé herní scény. Zajímavé na nás je, že nejsme komerčním pořadem. Říkáme, co si o hrách myslíme jako hráči. Náš vývojářský tým rozebírat by bylo asi na dlouho. Zkráceně studio FiolaSoft je mladým kolektivem, který se snaží vytvářet ty nejlepší nezávislé hry :).

 

Chcel by si sa stať niekedy členom veľkého vývojárskeho štúdia? Alebo račej zostaneš pri casual hrách?

Rozhodně ano! Který správný člověk, který chce vytvářet hry by něco takového nechtěl? Problém u mě ale je, že já chci velké vývojářské studio vlastní. Popravdě na tom tak trochu makáme s klukama všichni v týmu. Rozhodně nechceme zůstat u casual her. Ohledně toho, máme na kontě pouze jednu casual hru a tou je Flip-Flap. PacIn: Nermessova pomsta je náš normální indie titul a nepatří zrovna do casual sekce.

 

Máte nejaké plány do budúcna, čo sa týka vývoja hier? Na čom pracujete?

Máme obrovské plány. Prakticky nerealizovatelné, ale podle mě je to dobře mít takové plány a sny. Chceme vydat AAA hru, na které pracujeme nějaký ten pátek. Pracujeme aktuálně na několika hrách. Přemýšlíme jak o platformách XBOX360 a PS3, tak i o vývoji na mobilní systémy Android a iOS. Na čem přesně pracujeme prozradit ještě nemohu, ale v krátkosti naznačím, že chceme vydat co nejkvalitněji udělanou 3D akční adventuru s nějakým vydavatelem. A potom jedno RPG a malou spy-stealth-action casual hříčku. Ale pšššt, víc už ze mě nevymlátíš :).

 

Čo by si poradil mladým začínajúcim vývojárom?

V první řadě asi trpělivost. Nám vydat PacIna trvalo bezmála 5 let. A to jenom kvůli tomu, že jsme se všemu museli naučit. Třeba děláte zrovna teď nějakou hru a myslíte si, že je skvělá. Pravdou je, že čím více budete hrát konkurenční produkty a budete hledat v čem jsou dobré – učit se z nich, najednou zjistíte, že vaše hra zase tak skvělá není. Třeba konceptem ano, ale už ne po designové stránce. Takže na to pozor. Začínající vývojáři podle mě nedávají moc důraz na smysl pro detail. Protože je to práce nudná, zdlouhavá a nejsou vidět výsledky okamžitě. Takže trpělivost. Chuť. Elán. A hlavně vyhradit si co nejvíce energie.

 

Aký je tvoj največší úspech?

To je velmi těžká otázka. Já řadím mezi mé největší úspěchy dvě věci, ale je nutno podotknout, že jsem je nedělal sám. A bez mých dlouholetých kamarádů a kolegů v týmu by nikdy nevznikly. Takže mi přijde trochu nespravedlivé se tím tady chlubit a nezmínit je. (Takže díky týme!) Ty dva největší úspěchy, které řadím na první místo je rozhodně naše hra PacIn: Nermessova pomsta a potom komunita kolem herního pořadu Indian. Obě dvě věci jsou opravdu masivní, získaly mnohá ocenění a hrozně si těchto projektů vážím.

 

Čo hovoríš na CZ/SVK hernú nezávislú scénu, myslíš že sa môže rovnať zahraničnej?

Popravdě, paradoxně od té doby co dělám Indiana, který je zaměřený na komerční hry a málo kdy se dostane i na freewarovky nebo indie, tak nemám moc přehled. Vím o řadě týmech, který se specializují na vývoj pro mobilní platformy a v tomto odvětví si myslím odvádí třeba Lonely Socks skvělou práci. Genetická Zahrada 2 vypadá také slibně. Rovněž třeba tým stojící za slovenským Tunnelers je skvělý. Rozhodně si myslím, že naší CZ/SK scénu lze srovnávat se zahraniční. Bohužel už si nemyslím, že vychází dobré tituly – řada vývojářů nedotáhne práci do konce a tak za českou nebo slovenskou scénu vyvstává jen “pár” hvězd.

 

Čo robíš rád vo voľnom čase?

Hraju hry (překvapivě), chodím ven na brusle, běhám, tancuji, jsem s přáteli – je to různé. Rád také poslouchám hudbu anebo píšu nové příběhy do šuplíku.

 

Chceš niečo čitateľom tohto webu odkázať?

Chtěl bych jim poděkovat, pokud dočetli tento rozhovor až sem. Osobně si moc vážím každé příležitosti vyjádřit vděk každému, kdo byť jen na malou chvíli podporuje naše projekty. Přeji všem mnoho radostných chvil nejen u našich her :).

 

Ďakujeme za rozhovor.

I já ďekuji.